محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی با اشاره به این که جایزه ملی داستان حماسی از آغاز، با همفکری و همراهی نویسندگان بزرگ و از جمله مرحوم «سعید تشکری» همراه بود، اظهار کرد: این جایزه در نوع خود، هم به لحاظ موضوع و هم نحوه آغاز، جشنوارهای بینظیر و خاص بود و موجب جذب نویسندگان شد.
وی افزود: جشنواره عزم خود را بر این گذاشته بود که هم از نویسندگان حرفهای برای تولید اثر دعوت کند و هم با جوانان نویسندهای که میخواهند طرح خود را به یک اثر تبدیل کنند همراه شود. اینگونه بود که دوره نخست این جایزه شکل گرفت و این مسیر در دوره دوم و سوم نیز ادامه پیدا کرد.
شرفی خبوشان خاطرنشان کرد: در دوره سوم جایزه ملی داستان حماسی، حماسههای ملی، حماسههای دینی و حماسههای بومی مورد توجه قرار گرفت که بخش حماسههای ملی، در بر گیرنده حماسههای تاریخی نیز بوده است. بخش حماسههای بومی نیز مربوط میشود به اتفاقات و جریاناتی که در آن، دلاوریها و قهرمانیهای یک خطه و بخش از سرزمین که مردم ایران زمین با اتکا به خصلتها و ویژگیهای قومی و باورهای خود رقم زده اند، مطرح میشود.
افزایش استقبال نویسندگان
دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی در ادامه گفت: در این دوره از جشنواره داستان حماسی، استقبال نویسندگان برای حضور در جشنواره نسبت به دو دوره گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. در این دوره ۷۷۶ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که یک موفقیت و روشنای امیدبخش برای ادبیات داستان معاصر ایران به شمار میآید.
وی افزود: از جمع این آثار ۲۰۰ اثر رمان است و مابقی آن را نیز داستانهای کوتاه تشکیل میدهند. ضمن این که در بخش ویژه کارگاه نگارش رمان نیز ۶۰ طرح رمان به دبیرخانه رسیده که از میان آنها ۱۷ طرح برگزیده شده و ارائه دهندگان آنها با بهره گیری از راهنمایی اساتید، مشغول تبدیل این طرحها به رمان هستند و قرار است این طرحها در چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی کامل شده و رونمایی شود.
شرفی خبوشان درباره وضعیت داوری آثار رسیده به دبیرخانه سومین جایزه ملی داستان حماسی نیز گفت: ارزیابی اولیه آثار به پایان رسیده و داوری آثار منتخب در بخش پایانی نیز آغاز شده است.
داستانی حماسی با هویت انسان ایرانی پیوند خوده است
دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حماسه موضوعی است فراگیر که در آن، دفاع از مرزهای فرهنگی و ایمانی مطرح است.
وی تاکید کرد: داستان حماسی، داستانی است که از جهاتی با هویت انسان ایرانی پیوند خوده است. ما مرزها را به مرز جغرافیایی محدود نمیکنیم. از این رو اعتقادات و باورها نیز همانند وطن، جزو داشتههای یک انسان ایمانی مطرح میشود و او، برای حفظ این باورها تلاش میکند. لذا بخشی از این داستانهای حماسی، به حماسههای دینی مربوط میشود که در آن، دفاع از اعتقادات و جنبههای ایمانی به عنوان مسئله اصلی مطرح است.
شرفی خبوشان افزود: پیوند زدن تجربیات و دستاوردهای ادبیات کلاسیک دوران گذشته با فنون جدید نگارش داستان میتواند دستاوردها و محصولات بدیعی را به جامعه دوستداران ادبیات فارسی ارائه کند و گونهای را به وجود بیاورد که به آن، داستان یا رمان حماسی گفته شود. حوزه روایت و داستان، حوزهای گسترده و پهناور است که نویسندگان در آن میتوانند با اتکا بر دانش ادبی خود، نوآوری و خلق آثار جدید داشته باشند و این نوآوری ها، حتی در شکل ارائه آثار نیز میتواند ظهور و بروز داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز دوره سوم جایزه ملی داستان حماسی و در کنار فراخوان آثار، کارگاههای داستان حماسی در استانهای مختلف کشور نیز برگزار شد و تلاش شد در این کارگاه ها، ابعاد مختلف داستان حماسی و نحوه نگارش آن مورد بحث و بررسی میان اساتید و مخاطبان قرار بگیرد. این کارگاهها با استقبال چشمگیری همراه بود که ماحصل آن، افزایش چشمگیر آثار ارسالی مخاطبان به دبیرخانه داستان ملی داستان حماسی بوده است.
گسترش نشستهای تخصصی
دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد برخی تغییرات در روند برگزاری این جایزه از ابتدا تا کنون خاطرنشان کرد: پویایی یک جشنواره در حرکت رو به جلو، استفاده از تجربیات گذشته، حمایت از آثار تولیدی و ایجاد بستر برای بروز نظرات و اندیشههای جدید است.
وی افزود: همانگونه که در حاشیه برگزاری سه دوره جشنواره، نشستهای تخصصی با حضور اساتید و کارشناسان به منظور بررسی ابعاد مختلف جایزه داستان حماسی برگزار شد، برگزاری این نشستها در آینده و دوره چهارم نیز در پهنه گستردهتر ادامه خواهد یافت و در کنار آن، از برگزیدگان و شرکت کنندگان در دورههای گذشته نیز برای ارائه نظرات کارشناسی دعوت خواهد شد.
نظر شما